söndag 4 januari 2009

Alla dessa listor

Just nu ägnar sig många bokbloggare åt att sammanfatta 2008; hur många böcker man läst, vilka som varit pärlor och vilka som varit bottennapp. 

Själv ska jag gärna sammanfatta 2009 om ett år, för då kommer jag att ha bloggen till minneshjälp. Som det är nu skulle jag behöva sortera bokhyllan, räkna, fundera och klura bra länge för att få ihop mina listor. Orkar inte.

Så här kommer istället ur minnet några lösryckta tyck:

Galet bra:
The Guernsey literary and potato peel pie society av Mary Ann Shaffer
The forgotten garden av Kate Morton
This charming man av Marian Keyes
Mansfield Park av Jane Austen
New York-trilogin av Paul Auster (omläsning)
Jane Eyre av Charlotte Brontë (omläsning)

Bra:
Man in the dark av Paul Auster
44 Scotland street av Alexander McCall Smith
One good turn av Kate Atkinson
A good girl comes undone av Polly Williams
The good plain cook av Bethan Roberts
The birhday present av Barbara Vine

Orkade inte igenom:
Hennes mjukaste röst av Bengt Ohlsson
En halv gul sol av Chimamanda Ngozie Adichie
Martha av Doris Lessing


Pinsamt dåligt:
Salong F av Åsa Mattsson
Någon sorts extas av Johan Kinde
Tröstaren av Karin Wahlberg






4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Kul att genom din kommentar på min blogg hitta hit!! Har du läst resten av McCall Smiths serie om 44 Scotland street? I like!

Pia sa...

Hej! Kul med besök! Nej, jag har precis fått hem Espresso tales, som jag tänkte ta tag i idag. HUr många finns det egentligen i serien?

Anonym sa...

Det finns Love over Scotland, och The world according to Bertie, och så en some heter något om Lightness of Scones... det är den senaste jag läst tror jag.

Förutom den serien tycker jag mycket om serien om Isabel Dalhuise, Som börjar med Filosofiska söndagsklubben.

Printz Publishing sa...

Jag såg den senaste Isabel-boken på bokhandeln idag, och blev så nöjd över att hitta fler mysrysiga Skottlandsböcker! Däremot har jag inte lyckats komma in i Damernas detektivbyrå, som jag provade att läsa för något år sen. Gillar du den?